Aanschaf vertrekkersboot

In september 2008 besloot ik de zeilreis te maken en dus een boot te kopen. Aangezien ik toen nog koste wat kost in de zomer van 2009 weg wilde moest de boot er snel komen, zodat ik zou kunnen beginnen met klussen om de boot vertrekklaar te krijgen. Maar het aanschaffen van een boot had tot dan toe altijd buiten mijn bereik  en voorstellingsvermogen gelegen. Ik wist dan ook vrij weinig over types en mogelijkheden, en nog minder wist ik over de gewenste specificaties die een boot zeewaardig maken.

Gelukkig was daar ex-collega en vriend Jochem die mij een "spoedcursus zeilboten en zeewaardigheid" heeft gegeven. Avond na avond zaten we samen te speuren achter de pc, zochten in havens en verlekkerden ons aan voorbij zeilende boten tijdens zeiltochtjes. De boten waaraan we ons verlekkerden bleken keer op keer klassieke jachten te zijn, van klein tot groot. Dat Jochem groot fan is van klassieke schepen wist ik al, maar ik werd in no time besmet met zijn virus. Dat klassieke boten over het algemeen wat ouder en dus goedkoper en ook nog eens robuust en zeewaardig zijn door hun bouwwijze en rompvorm was een zeer aangename bijkomstigheid.

Ik stond destijds wellicht een beetje té optimistisch in mijn plannen, want naast dat ik in de zomer van 2009 hoopte te vertrekken had ik mij ook bedacht dat ik een geschikte, veilige boot zou kunnen vinden onder de € 10.000,-... Ik heb diverse schepen bezichtigd en/of overwogen, waaronder:

  • Marken 1 (prachtig schip, maar staal in slechte conditie)
  • Pion 30 (lekker ruim, maar veels te racy)
  • Trewes 1a (een superschip, had ik wel willen kopen, maar kreeg de kans niet omdat het werd verkocht aan een ander)
  • Trintel 1
  • Trintella 1a
  • Pionier 10
  • Contessa 26 (hier zijn veel mensen de wereld mee rond geweest, maar ik heb ze niet te koop gevonden in Nederland)
  • Great Dane 28

Ik zette mijn zinnen op de Great Dane 28. Dit bootje vind ik mooi, ziet er degelijk en zeewaardig uit en met de boot in kwestie had ik direct een klik. Dit moest dé boot worden. Ik was al drie keer heen en weer gereden naar Lemmer, had een expert meegenomen en zag mezelf al in dat schattige kuipje van de Great Dane de oceanen over cruisen...

Toen werd ik een dag voordat de aankoop rond zou worden gemaakt gebeld door een kennis wiens vader een Trintella 1a in de verkoop had. Ik wilde eigenlijk niet gaan kijken omdat ik mijn keuze al had gemaakt, maar de verhalen klonken dusdanig perfect dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om niet te gaan. Ik ben dus direct in de auto gestapt en naar Cuijk (bij Nijmegen) gereden. In een behaaglijk warme loods stond daar de North Wind. Al meer dan 15 jaar non-stop op de kant omdat de eigenaar haar aan het opknappen en uitrusten was voor... een reis om de wereld! Er was zo degelijk en duurzaam gewerkt; alles aan de boot klopte. Dit was de perfecte boot voor mijn reis en de beperkte middelen en ervaring die ik had. Rationeel wist ik het op het moment dat ik van boord klom en terug naar huis reed. Emotioneel echter zag ik mijzelf nog steeds in die kuip van de Great Dane 28 over de oceanen dobberen... Maar ik wist ook dat er nog ontzettend veel werk moest worden verricht aan de Great Dane, zo veel meer dan aan de Trintella. Met maar heel kort de tijd...

Het waren 24 zware uren, maar uiteindelijk heb ik besloten naar mijn ratio te luisteren en heb ik voor € 17.000,- de North Wind gekocht. Op 4 december 2008 tekende ik het contract en op 24 december kwam ik na vier koude dagen varen over rivieren en kanalen aan in de nieuwe thuishaven. Een dag voordat een lange vorstperiode ons land omtoverde tot ijs- en sneeuwbaan.

Toch heeft heel lang de Great Dane nog door mijn hoofd gespookt en kreeg ik haar er niet uit. De vorige eigenaar van de North Wind had zoveel jaren aan de boot gewerkt en op de één of andere manier bleef het zijn boot en niet de mijne. Totdat ik in het voorjaar het interieur eens goed aangepakt heb; nieuwe kussens en matrassen, vrouwelijke frutseltjes en een gezellig geschilderd plafond. Vlak daarna ben ik voor het eerst een weekend gaan zeilen. Tijdens een borrel aan dek van een bevriend schip had ik volop uitzicht op de North Wind en opeens; KLIK! Dit was MIJN schip. Prachtig om te zien en een heerlijke zeiler. Opeens zag ik mijzelf niet meer in die kuip van de Great Dane maar in die van de North Wind zwerven over de oceanen. Het hele weekend had ik een big smile op mijn gezicht die er niet meer af wilde.

En dat is nog steeds het geval. Sinds mei 2009 woon ik aan boord en is de boot mijn thuis en mijn 'maatje'. Omdat er veel aan het schip vernieuwd was is het een ontzettend goede keuze geweest. En door haar degelijkheid heeft dit schip absoluut mijn vertrouwen. Samen met de North Wind durf ik het aan de oceanen op te gaan.