Het lijkt net alsof ik keurig netjes iedere twee weken een update geef op het weblog, maar stiekem is de laatste update van twee weken PLUS één jaar geleden... Sinds de aanschaf van de boot ben ik dusdanig druk geweest met de voorbereidingen dat het schrijven er een beetje bij ingeschoten is. Het feit dat mijn website nu eindelijk online is is natuurlijk wel een goede reden om af en toe weer eens te gaan schrijven met wat updates over hoe de voorbereidingen vorderen. Eerst maar eens het afgelopen jaar in sneltreinvaart:

December 2008

Aanschaf van de North Wind. Na de tewaterlating (na 15 jaar op het droge!!) volgt in hartje winter een vaartocht over rivieren en kanalen van Cuijk naar de thuishaven.  Na vier hele kkkoude dagen varen komen we nét op tijd aan, want de volgende dag zet de vorst door en ligt de boot wekenlang muurvast in het ijs...

Varen in de winter - koud Boot in ijs

Winter 2008/2009

De winter valt me zwaar. Alles op en aan boord is nat, glad en koud. Lastige omstandigheden om goed te wennen aan een boot. Dat wennen kost me dan ook wel enige maandjes (lees hier meer over in het menu-item Aanschaf). Begin 2009 besluit ik met veel pijn en tegenzin om mijn vertrek één jaar uit te stellen. Echt een keuze is het niet; het is gewoon de enige reële mogelijkheid. Ik kom heel veel geld tekort, plus het kan zeker geen kwaad om nog wat meer tijd te nemen om mijzelf en de boot klaar te stomen voor de reis.

Voorjaar 2009

De North Wind wordt meer en meer mijn bootje waar ik ontzettend trots op ben. Ik ga regelmatig zeilen of ergens in de omgeving voor anker om te relaxen, klussen of eten & drinken met vrienden. Het weer wordt weer beter wat het gemakkelijker maakt om te klussen en de boot te leren kennen. Ik heb o.a. kussens en matrassen op maat laten maken en deze zelf bekleed. Een mooie nieuwe huik en buiskap maken de boot voor het oog 'af'.
In mei ben ik verhuisd naar de boot en heb daar definitief mijn intrek genomen. Dat is een goede zet geweest. Niet alleen bespaart het een hoop geld, het biedt ook nog eens extra tijd voor de (grote en kleine tussendoor-)klussen aan boord, en je leert ieder stukje van de boot grondig kennen.

Juli 2009

Voor het eerst solo gezeild! Via het Noordzeekanaal en de Noordzee naar Zeeland en terug. Het had zo z'n genante en leerzame momentjes; heel wat Zeeuwse sluiswachters en voorbijgangers zullen mijn passages (al dan niet achterstevoren) door de sluizen wellicht nog wel kunnen herinneren. Maar de gigacontainers bij de Maasvlakte heb ik met defecte marifoon toch weten te ontwijken, en heel wat dagen heb ik windkracht 6/7 om de oren gehad. 

Maasvlakte oversteken

Al met al ben ik tevreden met de grote vooruitgang die ik heb geboekt. En... ik vind het zeilen écht heel erg leuk. Ook in mijn eentje! Het is geweldig om midden op zee zittend op de punt te genieten van een kopje thee terwijl de windvaanstuurinrichting al het werk doet. Een deel van de zeiltocht maak ik met Simon, een vriend met ongeveer dezelfde vertrekplannen als ik (zie zijn website www.sailingcolombe.nl). Ik solo op de North Wind, Simon solo op zijn zojuist aangeschafte, fantastisch mooie Breeon 37. 

Herfst 2009

Ik woon nog steeds op de boot (en zal dat blijven doen tot vertrek) en kom steeds verder met mijn voorbereidingen en het opdoen van kennis en ervaring. Toch gaat het me allemaal nog veels te langzaam, ik heb op dit moment werkelijk geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen om mijn to do lijst netjes afgewerkt te hebben straks in augustus. Met iedere klus die ik aanga verschijnen er weer drie extra klussen op de to do lijst... Maar goed, ik heb vaker bewezen dat ik onder druk van een deadline en een grote wens héél veel voor elkaar kan krijgen.


Colombe en North Wind Windvaanstuurinrichting