Het is vrijdagavond 22.00 uur en ik kom thuis van een borrel. Met het van de besneeuwde steiger in de kuip stappen breng ik de boot in beweging, en doordat mijn gewicht hem uit balans brengt hoor ik een hels kabaal van brekend ijs. Argh, arm bootje... Vanmorgen nog kwam ik te laat op mijn werk doordat ik al het ijs rond de boot stuk heb gehakt om de druk eraf te halen. Maar nu 13 uur later alweer kost het me veel moeite en armspieren om door de versbevroren laag heen te hakken met een dikke balk. M'n bootje zou ertegen moeten kunnen, maar toch vind ik het geen prettig idee om hem volledig in te laten vriezen en er vervolgens iedere dag weer overheen te lopen.



Na de zware, koude en vooral glibberige klus (had ik van de zomer maar antislip op het dek gesmeerd....) klim ik door het luik de boot in. 4.5 graden zegt de thermometer. Mmmmm lekker. Snel de dieselkachel aan en ook eventjes de electrische kachel op mijn voeten richten om het eerste, koude half uur door te komen. Gelukkig heb ik gisterenavond het knoeiwerk buiten met het vullen van de dieseltank vanuit druppende jerrycans al gehad. Dus de electrische kachel kan straks uit en ik kan de hele avond binnenblijven bij de dieselkachel... Ik probeer toch wel goed op de stookkosten te letten. Een electrisch kacheltje trekt op de lage stand 1000 watt per uur = 1 kWh. Hier op de haven kost dat € 0,30 per uur. Valt best mee zou je denken. Maar vermenigvuldig het maar eens met 24 uur en tel daar € 0,20 per uur van de dieselkachel bij op, en ik zorg wel dat ik het stoken waar mogelijk inperk...

Sloffen aan, sjaal om, fleectrui aan en met de laptop lekker wegkruipen onder de olielamp op de bank. Niets mis mee! En over een half uurtje is het uberhaupt prima te doen. Als je van 4,5 graden komt is 15 graden al een genot... en met even doorstoken komt de temperatuur gewoon op 20 graden uit en houdt de thermostaat het op die temperatuur. TV kijken doe ik niet (en ok, kan ik ook niet aan boord...), maar eens in de paar weken trakteer ik mezelf wel op een DVD'tje in de laptop. Denk dat ik er straks ook maar eentje in stop... Of m'n boek van Herman Jansen die in 100 dagen naar New York zeilt en terug.

Maar eerst zoals vrijwel iedere weekenddag of avond; bezig met de boot of mijn plan. Ik pak mijn klussenboek er eens bij en ga mijn to do lijst na. De lijst rijkt ondertussen ongeveer 10 kantjes, en ik denk dat pas 10-20% van de regels doorgekrast zijn als in 'done'. En de lijst wordt tot nu toe iedere week weer heel wat regels langer.. Ik begin 'm een beetje te knijpen. Ik moet nog 40 uur per week werken tot en met juni, maar eigenlijk wil ik juli al vertrekken, de meest ideale maand i.v.m. de zomer-/najaarsstormen die zich vanaf augustus ongeveer alweer af en toe laten zien. Ik heb echt geen flauw idee hoe ik al die klussen in die tijd af moet krijgen. Vooral niet als het koude, donkere weer de komende tijd door blijft zetten.Ik krijg momenteel echt nauwelijks iets voor elkaar. Wat klussen die ik de afgelopen tijd wél heb kunnen doen:

  • Een lattenbodem passend maken voor onder mijn matrassen in de punt; Ik vind nog steeds dagelijks overal zaagsel tussen mijn spullen van het sloop- en kluswerk, maar wat een heerlijkheid dat het grootste vochtprobleem nu over is en dat ik 's nachts stukken beter lig. Bedankt Paul!
  • Studeren op "Het weer van morgen", meteorologieboek van Dieter Karnetzki.
  • Studeren op "Electriciteit te water"
  • Op zoek naar tweedehands zaken op Marktplaats zoals ankerketting, navigatieapparatuur en een nieuwe set zeilen
  • Nieuwe helmstok op maat maken, oude mee als back-up
  • Genoabeschermers bij uiteinden zalingen monteren
  • Lazyjacks maken (helaas niet af - opeens deed de vorst zijn intrede en zie ik het niet meer zo zitten om omhoog te klimmen)
  • Kotterstag (af)maken

De laatste klussen betekenen mastklimmen, en dit heb ik dan ook al gedaan voordat het echt begon te vriezen. Koud was het wel... Ondertussen klim ik regelmatig de mast in, en schroom ik ook niet om dat in m'n eentje te doen. Telefoon mee in m'n jaszak voor you never know, maar niemand die me borgt of omhoog hijst, dat doe ik zelf. Met behulp van de Prusikknoop, een eenvoudige knoop die je om een strakgespannen val heenlegt. De knoop borgt zichzelf als er spanning op komt, en kun je omhoog of omlaag schuiven als de spanning er vanaf gaat. Met een knoop om de val voor voetlussen en een knoop die aan een harnas vastzit klim ik na enige oefening in no time omhoog;
Hangen in het harnas en voetlus omhoog schuiven, staan in de voetlus en harnasknoop omhoog schuiven, hangen in het harnas en voetlus omhoog schuiven... etc. Omlaag klimmen is een stuk (in)spannender, maar uiteindelijk lukt ook dat prima... Een tweede val met Prusikknoop aan mijn harnas zorgen voor een back-up mocht een knoop of val breken. Niets onbetaalbare klimspullen, slechts een paar stukjes touw :-) Geen idee alleen hoe zoiets uit gaan pakken op open zee op een schommelende boot. Vrij beroerd vermoed ik. Iemand suggesties? Zou het misschien helpen om een leuver aan het harnas te maken en deze via de mastgroef mee te laten glijden, om je zo dicht mogelijk bij de mast te houden??

Tijd voor Herman Jansen, tot later!