Vorige week stond er een enorm pakket op mij te wachten bij de Bootsmannen op kantoor.  M’n nieuwe zeilen, rechtstreeks toegestuurd vanuit Turkije! Eind vorig jaar al ben ik begonnen met de aanschaf van nieuwe zeilen. Astronomische bedragen van om en nabij de € 4.000,- stonden er op de meeste offertes van de gerenommeerde Nederlandse zeilmakers, voor een rolgenoa en grootzeil. Dat is ongeveer een half jaar budget “leven” aan de andere kant van de wereld.

Terwijl ik de beslissing steeds voor mij uit schoof hield ik mijn ogen open voor alternatieven. Mijn oude zeilen met dezelfde leeftijd als het schip redden vrees ik de Canarische Eilanden niet eens, dus er moesten nieuwe(re) komen. Marktplaats afgespeurd, maar niets passends gevonden. Regelmatig het gigantische rek met zeilzakken bij Bootaccessoires Vinkeveen doorgeplozen, maar ook daar niets. Uiteindelijk heb ik contact opgenomen met Qsails in Turkije. Rechtstreeks, zonder een Nederlandse vertegenwoordiger. Ik ontving een offerte van € 1.642,- voor een rolgenoa inclusief UV-baan en schuimstrip bij het voorlijk (zodat het zeil strakker staat als het half ingerold is) en een grootzeil inclusief vier reven. Van respectievelijk 7.4 en 8.4 oz Contender dacron doek. Gezien het onwaarschijnlijke prijsverschil van ongeveer 60% had ik er in eerste instantie niet zoveel vertrouwen in. Een negatieve ervaring van een vriend versterkte het gevoel nog eens. Maar na verdere research hoorde ik ook een aantal positieve verhalen, en heb toen toch maar de enigszins dappere beslissing genomen de bestelling te plaatsen.

Het was dan ook behoorlijk spannend van de week, om de zeilzakken open te maken. Gelukkig ziet het er allemaal super sterk, netjes afgewerkt en degelijk uit. De genoa zit keurig om de voorstag en past perfect. Een hele opluchting ook omdat ik zelf alle maten heb moeten inmeten en doorgeven. Dat was nog een ontzettend rottig twijfelwerkje, omdat je af en toe in het luchtledige staat te meten en geen idee hebt of het ergens op slaat wat je aan het doen bent. Ik ben geen wedstrijdzeiler en heb geen flauw benul van zeildimensies.

Het hijsen van het grootzeil moet nog gebeuren. Helaas passen de mastsledes niet in de mastgroef, en kan ik de juiste maat bij geen enkele watersportshop in de omgeving vinden. Een Google sessie van bijna een halve dag heeft me uiteindelijk naar een adresje in Friesland gebracht waar ik hopelijk de juiste heb besteld.  Het zeil ligt al wel op de giek en is door de dikte en stijfheid van het doek echt enorm. Beetje jammer dat de huik die ik vorig jaar heb laten maken en die expres ruim gehouden is in de verste verte niet meer past…

Naast een nieuw grootzeil en genoa ben ik nu ook eigenaar van een heus trysail (een stormzeiltje). € 300,- voor een variant van10oz dacron met een oppervlak van ruim 5m2, welke reefbaar is tot ongeveer 2m2. Vandaag gezet, en ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat logge ding netjes op z’n plek en/of gereefd ga krijgen met windkracht 4, laat staan windkracht 8+. Dat wordt dus nog even pittig oefenen. Opschieten, want ik heb nog maar 5 weken en 4 dagen te gaan (ja, het dagelijks aftellen is echt begonnen…)

trysail, radome, genoa


Behalve nieuwe zeilen pronkt er nu ook een radarantenne (oftewel een ongewaxte A-merk radome, toch Bjorn?) aan mijn mast Cool Een zéér gulle gever heeft mij zijn vrijwel nieuwe Raymarine radar en C80 kaarplotter (en zonnepaneel) die hij overcompleet had geschonken. Een bizar aanbod, waar ik een tijdje flink over getwijfeld heb. Kan ik zoiets groots wel aannemen, gewoon omdat iemand die ik nooit eerder gezien had enthousiast is over mijn plannen? En had ik niet met mijzelf afgesproken deze reis zoveel mogelijk op eigen kracht voor elkaar te krijgen? Maar na een aantal blikken op mijn bankrekening en de begroting qua nog te maken uitgaven, heb ik besloten de Freek en Bjorn 
poppen de steun aan de mastspullen dankbaar aan te nemen.

De boel monteren, aansluiten en aan de praat krijgen moest ik natuurlijk wél zelf doen. Kabels trekken, verdiepen in NMEA en Seatalk protocollen & versies, en het poppen van de dome op de mast zijn dingen die uiteindelijk wel in m’n eentje zouden zijn gelukt. Als imijn armen vijf meter wijd zouden zijn en ik er een week de tijd voor zou nemen. Dus mijn dank voor Freek en Bjorn is groot! Ex-collega en vertrekker-in-spe (2012) Freek had zichzelf als klusser aangeboden. En Bjorn mailde me dat hij “wel even langs zou komen met de ladder” aangezien hij ervaringsdeskundige zou zijn na vorige week zijn eigen (C-merk Tongue out ) radome te hebben gemonteerd. Een dag vol koffie drinken, lunchen, bier drinken, dineren, wijn drinken en ouwehoeren over bootkeuzes, tropische oorden en stormen & monstergolven volgde. Maar ondanks alle gezelligheid was ik aan het einde van de dag wél NMEA en Seatalk expert, loopt er een antennekabel door de boot en mast, en prijkt er een steun en radome op mijn mast. Thanks heren!

Wat geeft die popnageltang toch een rotklap  maststeun radome  plaatsen


PS: Een leuk stukje over "ene Shirley" is verschenen op Nauticlink: http://www.nauticlink.com/nl/vaartrends/vt75/
Vat denk (en vooral hoop) ik aardig samen hoe de meeste zeezeilers over mijn plannen en aanpak denken. Nu mijn familie en al die negatieve zoetwatermatrozen nog...